De scholen waarmee wij samenwerken zetten het MZO op verschillende manieren in. Wat voor uw school de beste opzet is kunnen wij samen met uw team nader bekijken. Evt. kunnen wij een presentatie geven op uw school om de verschillende mogelijkheden toe te lichten en nader met u uit te werken. Hieronder een overzicht van de belangrijkste toepassingen
Met de MZO-screening kan men zeer snel een goed beeld krijgen van de kwaliteiten en belemmeringen van een scholier. Dat kost geen extra tijd omdat de leerling de vcragenlijst zelf via telefoon, tablet of computer invoert. De screening kan goed in een bestaand gesprek opgenomen worden. Leerlingen worden aangespoord om meer naar hun eigen situatie te kijken. Samen met de leerling kan men een plan van aanpak maken op die punten die echt van invloed zijn op de resultaten.
Door de gebruikersvriendelijke opzet van onze software kan een mentor snel een hele klas screenen. Het is mogelijk een klassengemiddelde te bepalen. In de praktijk blijken klassen nogal te verschillen en zijn er duidelijke zwakke punten aan te wijzen, die ervoor zorgen dat een klas "lastiger" is. Op basis hiervan is het mogelijk klassen aan het eind van het jaar nieuw samen te stellen of men kan die leerlingen die opvallend afwijken in de screenen extra begeleiden. De klassenscreening is met name interessant in de jaren 2 en 3.
Een klassenscreening kan ook ingezet worden om preventief te bekijken of er leerlingen zijn die opvallende scores vertonen. Door de groep leerlingen die in de toekomst bepaalde problemen zouden kunnen ontwikkelen vroegtijdig goed te begeleiden, kan men uitval en ook wangedrag voorkomen.
Het motivatiezelfonderzoek deel 2 (MZO2) is een vervolg op MZO1 en kan direct aansluitend ingezet worden. Het is geschikt voor leerlingen die ook met de MZO-screening niet voldoende op gang komen. MZO2 is gebaseerd op de Zelfconfrontatie Methode van Professor Hermans (Radbout Universiteit Nijmegen). Deze methode heeft zich bij de jarenlange inzet bij ons bureau in Amsterdam als zeer effectief bewezen voor de begeleiding van ingewikkeldere motivatieproblemen. Sommige scholen leiden docenten op tot "motivatiecoaches", die met het MZO2 ongemotiveerde leerlingen apart begeleiden.
Het MZO wordt ingezet bij de begeleiding van hoogebgaafden. In de screening kan men de leerling goed laten zien wat zijn/haar kwaliteiten zijn in vergelijking tot een "gemiddelde" leerling. Dit "spiegelen" geeft de HBer de mogelijkheid om een reëler beeld van zichzelf te ontwikkelen en daarmee ook tekortkomingen beter onder ogen te zien en in te zetten om de prestaties te verbeteren. MZO2 kan helpen om de emotionele component van het verhaal toe te voegen.
Copyright: Bureau Nieuw Perspectief *** Powered by CMSimple_XH ***·w3schools-css *** Inloggen ·Laatste update: