Ervaringen van gebruikers

Hieronder een aantal ervaringen van gebruikers van het MZO:

Hierbij een mail van een leerling aan zijn begeleider bij een huiswerkinstituut:

Dag P en N,

Ik wil jullie graag bedaken voor jullie hulp en de motivatie test.
Na de test zijn we gaan onderzoeken of ik add heb bij de universiteit
Utrecht.
Toen is vast gesteld dat ik add heb en nu krijg ik hulp van hun hoe ik er
mee om moet gaan met de combinatie met dyslectie.
Ik heb sinds gister voor de add medicatie gekregen waar door mijn
concentratie veel beter word en ik hoop dat ik daar door ook niet meer zo
lang op de woordjes hoef te doen:)

Ik wil jullie nog graag bedaken want zonder jullie waten we denk ik er veel
later achter gekomen

vriendelijke groet,

 


 

Enkele reacties van leerlingbegeleider op de vraag: "Welke nieuwe inzichten verwierf jouw leerling nav. het MZO?"

Dat ze het gevoel heeft dat haar mentor niet helpt als het minder goed gaat. Ze zegt dat de mentor niet met de klas bezig is.
 
De leerling voelt zich niet zo slim, heeft het idee dat inzet toch niet loont, heeft te veel huiswerk, heeft het niet naar zijn zin op school, heeft moeite met vriendschappen. Tja, niet vreemd dat zijn motivatie niet hoog is. Een gemiddelde uitslag bij 'motivatie' valt me dan nog mee.
 
Ik werd me er weer extra van bewust dat moeder vooral de fouten benadrukt en dat de leerling hier dus ook echt wel last van heeft. 
 
Dat hij het echt niet meer leuk vindt, ook onrustig is bij het leren.
 
Dat ze, ondanks dat ze echt enorm slim is, dit zelf niet (meer) gelooft. En dat ze echt last heeft van haar concentratie.
 
Dat ze ondergemiddeld gemotiveerd is.
 
Ik vond het bijzonder dat leerling toch zo hard bleef werken terwijl hij niet dacht dat inzet heel zinvol was.
 
Ik denk dat de leerling iets meer inzicht heeft gekregen in wat er gebeurt en wat het verschil daarmee is met hoe hij dat ervaart. Daardoor staat hij ook meer open om dingen op een andere manier aan te pakken.
 
Leerlinge gaf aan zichzelf te vergelijken bij vakken die zij moeilijk vindt, zoals de zaakvakken. Ze vergelijkt niet met vriendinnen als het gaat om wiskunde, haar goede vak. Leuk gesprek gehad over dat je niet overal goed in kan zijn, dat niemand dat is. Waarom zou je alleen negatief vergelijkingen maken en niet positieve. Daar had ze nog niet over nagedacht!
 
Ze heeft het idee dat ze niet bij haar mentor en docenten terecht kan en ik denk dat dat veel invloed op haar inzet heeft.
 
Leerling gaf aan nog weinig studievaardigheden te bezitten terwijl we die hier wel aanreiken. We gaan nu met andere methodes aan de slag.

 
Hieronder een aantal reacties van begeleiders op de vraag:"Wat voor persoonlijke veranderingen heb je waargenomen bij je leerling (nav. de MZO screening en het gesprek)?"

 

Hij gaat er nu niet meer vanuit 'dat het wel goed komt'. Hij ziet in dat hij zich moet inzetten anders loopt het mis. 
 
Ze probeert nu te werken aan de faalangst.
 
Geeft af en toe duidelijk aan dat hij zich niet kan concentreren.
 
Meer zelfvertrouwen. Hij laat zich nu ook makkelijker overhoren, omdat hij merkt dat dat hem kan helpen. Voorheen was hij hier wat angstig voor; bang om te falen. Hij voelt zich nu niet meer 'vernederd' als het overhoren nog niet zo goed gaat, lijkt het wel.
 
Het lijkt erop dat ze zich erbij heeft neergelegd dat ze dit jaar VWO moet blijven doen en ze probeert daar het beste van te maken
 
Optimistischer, vrolijker, opener.
 
Hij heeft geaccepteerd dat hij dit jaar moet overdoen en gaat er nu voor (tijd van 'rouwen' is voorbij). Ook op het gebied van sport wil hij dit jaar het één en ander bereiken, hier heeft hij nu concrete acties aan gekoppeld.
 
Ze stelde zich meteen meer open. Samen plannen, leren mindmappen, een extra dag komen. De keer daarna was het weer wat minder, wat negatiever.
 
Minder gespannen, betere visie en focus op komend schooljaar.
 
Meer opgewekt.
 
Doet meer uit zichzelf.
Trainingen en webinars


    

 


Webinar "Motivatieproblemen in het VO - wat is dat eigenlijk?"

Datum: DEEL 1 zaterdag 11 mei 11-12 uur
Duur: 1 uur
Locatie: online
Doelgroep: Mentoren, docenten, psychologen, orthopedagogen, leerlingbegeleiders
Prijs: gratis
Nog te zien: KLIK HIER

Webinar "Motivatieproblemen in het VO - hoe voer je het gesprek?"

Datum: DEEL 2 wordt nader bekend gemaakt
Duur: 1 uur
Locatie: online
Doelgroep: Mentoren, docenten, psychologen, orthopedagogen, leerlingbegeleiders
Prijs: gratis

Webinar: "Introductie in de MZO screening"

Datum: Op afspraak (bel/mail ons)
Duur: 2 x 1,5 uur 
Locatie: online/op locatie/op school
Inclusief: gratis proeflicentie op het Motivatiezelfonderzoek
Doelgroep: Mentoren, docenten, psychologen, orthopedagogen, leerlingbegeleiders
Prijs: Op aanvraag, afhankelijk van het aantal deelnemers

Agenda

 

 

 

Meer informatie
Contact

Zoek ons op social media

Copyright: Bureau Nieuw Perspectief *** Powered by CMSimple_XH ***·w3schools-css *** Inloggen ·Laatste update: