Evaluaties
Gebruikersevaluaties
Onze screeningen werden door 50 gebruikers geevalueerd. De gebruikers hebben voor elke gescreende leerling een uitgebreide (online) vragenlijst ingevuld.
We hebben in maart 2013 een evaluatiebijeenkomst georganiseerd om de gebruikers de mogelijkheid te bieden hun ervaringen met elkaar en met ons te delen. Belangrijk voor het goed functioneren van deze methodiek is dat gebruikers de juiste instructies krijgen over het gebruik ervan. Daarvoor bestaat al de handleiding MZO1 die elke gebruiker van ons ontvangen heeft. Het werd duidelijk dat het zin heeft om de gebruikers aan de hand van echt casusmateriaal te laten zien hoe het motivatiezelfonderzoek nog doelgerichter ingezet kan worden.
Wi zijn zeer trots om te kunnen melden dat de gebruikers het nut van de screening (MZO1) waarderen met een 4.6 op een schaal van 1 tot 6. Zie grafiek.
Reacties van begeleiders over 53 uitgevoerde screeningen op de vraag: "Wat vind je het nut van de screening als nieuw instrument bij de begeleiding van deze leerling" (1=helemaal niet nuttig, 6=heel erg nuttig).
Horizontaal = beoordeling, vertikaal = aantal screeningen
Gemiddeld = 4.6
Wij vinden dat een uitstekend resultaat. Natuurlijk zal de screening niet bij elke leerling resultaat opleveren. Bovendien denken wij dat als de begeleiders nog beter op de hoogte zijn van de betekenis van de verschillende schalen en de mogelijkheden die deze bieden voor vervolgtrajecten de beoordeling nog hoger zal uitvallen.
Statistische evaluatie
In het voorjaar van 2015 hebben we 350 screeningen nader bekeken die in onze database zijn verzameld. Wat opvalt is dat de schalen die wij gebruiker in de leerlingvragenlijst statistisch behoorlijk onafhankelijk blijken te zijn (factor-analyse). Dat sterkt ons in de overtuiging dat een systeem met vele verschillende schalen ook statistisch goed werkt. Nader onderzoek zal in de loop van 2016/2017 plaatsvinden.