Vragenlijsten en schalen
De vragenlijsten die wij gebruiken zijn voortdurend in ontwikkeling. Op dit moment zijn twee vragenlijsten operationeel: De MZO Scholieren lijst en de MZO Studenten lijst. De eerste lijst bevat MZO1 en MZO2 vragen (open) en reageert interactief op het verhaal van de leerling. De Studentenvragenlijst is tot nu toe alleen als MZO1 beschikbaar. We verwachten dat in de komende jaren ook een MZO2 voor Studenten ontwikkeld zal worden.
De complete beschrijving van de schalen en de betekenis van de screeningsparameters vindt men in de MZO-handleiding die deelnemers van de MZO1 training krijgen.
Hieronder de grote lijnen voor de MZO Scholieren:
- Algemeen: motivatie en lijdensdruk
- Handelen: 5 schalen rond huiswerk en daarvoor benodigd sturend gedrag.
- Overtuigingen: Er wordt naar vier overtuigingen (attributies) gekeken die belangrijk zijn voor prestaties. Voorbeeld van een schaal "inzet is zinloos" <---> "Inzet is zinvol". Leerlingen met motivatieproblemen hebben soms het gevoel dat het geen zin heeft om zich in te spannen, want "ik haal altijd een slecht cijfer" of "het maakt niet uit of ik werk." etc. Een dergelijke overtuiging is natuurlijk gif voor de motivatie om te leren en dus belangrijk.
- Belemmeringen: verkeerd niveau, faalangst, concentratieproblemen en negatieve levenservaringen remmen de motivatie.
- Netwerk: School, de relatie tot de mentor en de docenten worden in kaart gebracht in vier schalen. Nuttig voor mentoren en docenten die hiervoor open staan.
- Ouders: 4 schalen over de interactie met vader/moeder die zeer verhelderend kunnen zijn voor zowel de leerling als ook de ouders.
In de uitgebreide handleiding zullen we veel suggesties geven hoe de uitslag van een schaal concreet gebruikt kan worden in de begeleiding van de leerling, in het onderwijs en in de gesprekken met ouders.