Eigenlijk wil je van elke leerling weten hoe het met hem of haar gaat en hoe je zo gericht mogelijk kunt helpen. In principe is dat de taak van de mentor. Maar kan een mentor dat wel, als hij/zij hele klassen in de gaten moet houden?
Wij denken dat mentoren en scholen i.h.a. meer zouden kunnen doen om echt te zien hoe het met de leerlingen gaat. Daarvoor kunnen hulpmiddelen ingezet worden, zoals het Motivatiezelfonderzoek.
Dat is heel simpel. Leerlingen zitten dagelijks op hun mobiel en kunnen dus ook heel makkelijk een vragenlijst invullen. Dat kost de school niet veel extra tijd en levert een berg aan zeer gedetailleerde en persoonlijke informatie op.
Eigenlijk wel. Alleen kunnen ze hun eigen kennis vaak niet goed duiden en overbrengen. Maar een vragenlijst kan dat wel. Daarom werkt het MZO zo goed. Het brengt de kennis van de leerling zelf aan het licht.
Dat persoonlijke moment tussen mentor en leerling is juist zo belangrijk. Alleen wordt er vaak niet genoeg gebruik van gemaakt. Mentorgesprekken gaan vaak "nergens" over. Dat kan beter als zowel de mentor als de leerling goede informatie hebben. Het MZO levert die.
In de klas kun je leerlingen meer of minder motiveren. Toch hebben de meeste motivatieproblemen niets meer met "het leren" zelf te maken. Daarom gebruiken wij als uitgangspunt dat elke leerling in principe gemotiveerd is. De "ongemotiveerde" leerling komt niet meer aan het werk omdat zijn/haar natuurlijke motivatie geblokkeerd geraakt is. Die blokkades moet je zoeken en samen met de leerling proberen op te heffen.
Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste is het makkelijker als iedereen het doet, iedereen wordt gelijk behandeld. Maar het MZO geeft voor ALLE leerlingen nuttige informatie hoe je jezelf kunt verbeteren. Dus bijv. ook hoogbegaafden hebben er zeker baat bij.
Simpelweg door een proeflicentie aan te vragen. Dat is gratis voor een hele klas.
Nee, het MZO is ontworpen vanuit de praktijk van 25 jaar leerlingbegeleiding door ons bureau. Het is geen commercieel product, maar een idealistische methode gebaseerd op opvattingen van moderne psychologen, zoals Ryan en Deci, hermans en Rogers. Het MZO is ook zeker geen test, maar een coachingsinstrument.
Nee, het is voor alle leerlingen. Motivatie is een veel ruimer begrip dat gaat over de drijfveren die leerlingen hebben om te leren. Dat gaat dus iedereen aan binnen school. De leerlingen zelf, maar zeker ook de docenten.
Copyright: Bureau Nieuw Perspectief *** Powered by CMSimple_XH ***·w3schools-css *** Inloggen ·Laatste update: