Het Motivatiezelfonderzoek is een online vragenlijst voor jongeren met motivatie en/of leerproblemen in het voortgezet onderwijs.
Het Motivatiezelfonderzoek geeft u en uw kind snel een beeld waar de knelpunten zijn en hoe verbetering mogelijk is!
Vragenlijst duurt 30-50 minuten, uitslag in 15 minuten per mail!
Veel scholen en huiswerkinstituten gebruiken het al en hebben ervaren dat het werkt!
Toen mijn ouders met het MZO aankwamen, had ik zoiets van: laat me met rust! Ik heb die vragenlijst toch maar ingevuld... En wonder boven wonder: Ik had na jaren weer een normaal gesprek met mijn ouders. Na dat gesprek werd alles anders. Ik voelde mij eindelijk weer gezien. Ik wil mijn school nu snel af maken, een eigen leven opbouwen.
Ik maakte dagelijks ruzie met mijn zoon over zijn huiswerk. Hij kwam thuis en verdween achter zijn mobiel of computer. Met het Motivatie zelfonderzoek en het advies van hun coach hebben we het gesprek met mijn zoon vlot kunnen trekken. We hebben "een contract" met hem gesloten en - ik kan het bijna niet geloven - hij houdt zich er redelijk aan. Dat was zonder het Motivatiezelfonderzoek en het goede advies echt niet gelukt! En... wij hoeven geen ruzie meer te maken.
Vader (zoon 15 jaar, havo)
Mijn dochter vindt school best moeilijk. Ik help haar elke dag met het huiswerk, overhoor haar, help haar met plannen. Toch ging het maar niet beter met haar cijfers ondanks de goede voorbereiding. Het Motivatiezelfonderzoek heeft laten zien dat faalangst en alles wat daaruit voortvloeit het probleem was. Nu krijgt mijn dochter training om de faalangst te verminderen en de eerste resultaten zijn al zichtbaar! Het Motivatiezelfonderzoek geeft echt snel helderheid!
Moeder (dochter, 13 jaar, vmbo)
Mijn zoon is een enorme chaoot. Maar toch wilde hij dat nooit toegeven. En hij wilde kost wat kost geen hulp van ons. Uit het Motivatie zelfonderzoek bleek overduidelijk dat zijn slechte concentratie hem parten speelt. Toen hij het zwart op wit zag viel eindelijk het kwartje. We hebben hem laten testen en nu blijkt hij ADD te hebben. Niet gek dat je dan niet aan het werk komt, ook als je slim bent! Met het goede advies van Nieuw Perspectief zijn we eindelijk veel verder gekomen. Na jaren.
Vader (zoon, 16 jaar, vwo)
U krijgt een overzichtelijke uitslag op één A4. De gekleurde schalen geven meteen een helder beeld van de sterke en zwakke kanten van de leerling. Door dit met hem of haar te bespreken wordt duidelijk welke knelpunten de meeste aandacht vragen.
De uitslag van het MZO ontvangt u automatisch binnen ca. 15 minuten. Onze server berekent deze direct na invullen van de vragen en stuurt de uitslag op naar het mailadres dat u opgeeft. Het gaat hier om een overzicht op één A4 van alle schalen. Wilt u ook een advies, dan zal een van onze coaches eerst naar de uitslag kijken en op basis daarvan een advies schrijven. Dat duurt ongeveer twee werkdagen.
Ons advies is gebaseerd op jarenlange ervaring in het "lezen" van een uitslag. Dat geeft vaak net iets meer inzichten, dan als je alleen naar de schalen kijkt. Als u de uitslag MET advies kiest, dan zullen we u ook altijd per mail om extra informatie vragen, zoals wat exact volgens u het probleem is. We kunnen de interpretatie van de schalen dan meer afstemmen op uw hulpvraag.
Het motivatie zelf onderzoek biedt zeker niet alleen inzichten voor u als ouders, maar vooral ook voor de leerling zelf. Om uw zoon of dochter te helpen echt naar de uitslag te kijken, adviseren wij altijd om de uitslag/het advies samen met uw kind te bekijken en te bespreken. Hoe meer u de regie aan uw zoon/dochter overlaat, hoe beter het werkt.
Ons advies is meestal aan uw zoon of dochter gericht. Wij raden aan dat u het advies niet meteen doorleest, maar uitprint en dan uw zoon/dochter zelf laat voorlezen. Ons advies krijgt u in pdf formaat per mail toegestuurd en omvat meestal zo'n 2-4 pagina's tekst.
De schalen van het MZO zijn door ons vanuit 25 jaar van leerling begeleiding ontwikkeld. Elke schaal wordt genormeerd aan vele honderden uitslagen. Wat u ziet is dus de uitslag van uw zoon of dochter ten opzichte van een gemiddelde leerling. En dat is behoorlijk betrouwbaar.
Nee, dat komt maar zelden voor. En dat komt omdat de jongere bij het invullen helemaal geen idee heeft hoe de vragen samenhangen. Bovendien worden de meeste vragen met juist/onjuist beantwoord. Het is niet zo makkelijk om te liegen bij zoveel vragen. En mocht de leerling dingen anders doen voorkomen, dan ze zijn, dan valt dat eigenlijk altijd wel op aan de uitslag doordat veel dingen niet te begrijpen zijn. De poging om de werkelijkheid bij te sturen is in die gevallen meestal ook de kern van het probleem. Dan kloppen de letterlijke uitslagen van de schalen misschien niet, maar toch ga je het hebben over het grootste probleem dat de jongere heeft: het verdraaien/ontkennen/bedekken van de werkelijkheid. Ook dat is winst!
Er zijn nogal wat verschillen in snelheid. De snelste zal er 20 minuten over doen, de langzaamste meer dan een uur. Maar gemiddeld duurt de invoer 30 minuten.
Jazeker. We hebben er juist voor gezorgd dat de vragenlijst op een mobiel ingevoerd kan worden. Veel jongeren zijn gewend om de mobiel snel te gebruiken en vinden dat fijn, omdat het meer "casual" is, meer privé, meer gewoon.
Jazeker, het is juist een voordeel als u zich zo min mogelijk bemoeit met de invoer van de vragenlijst. Er zitten best wel wat persoonlijke vragen in de lijst en jongeren voelen zich niet vrij om te antwoorden als u ernaast staat.
Nee, in het algemeen krijgt u de antwoorden niet te zien. Wij vinden namelijk dat die antwoorden echt van uw zoon of dochter zijn en hij/zij zelf moet aangeven wat gecommuniceerd wordt. Maar natuurlijk ziet u wel de schalen die gebaseerd zijn op de vragen. En dat is misschien nog wel veel belangrijkere informatie. Die schalen zijn de kern, datgene wat uw zoon/dochter ergens wel weet, maar niet kan benoemen. Bovendien is het best moeilijk zelf te zien hoe zich jouw eigen situatie verhoudt tot een gemiddelde situatie. De uitslag blijkt in veel gevallen het gesprek zodanig aan te zwengelen, dat er al veel winst is.
Elke schaal is gekoppeld aan een aantal vragen, meestal zo tussen de 6 en de 12. De antwoorden van die vragen worden gecombineerd en vervolgens vergeleken met de gemiddelde uitslag van honderden "controleleerlingen", die de vragenlijst al hebben ingevuld. Daaruit berekent de computer de waarde en kleur van de schaal. De gemiddelden zijn bepaald op basis van de screening van complete klassen, zoals we die doen bij scholen.
Onze coaches hebben gewerkt bij Instituut de Leeuw in Amsterdam, een huiswerk en studiebegeleidingscentrum, waar wij het MZO hebben ontwikkeld. Bij deze ontwikkeling hebben we niet alleen met psychologen en orthopedagogen samen gewerkt, we hebben de vragenlijst ook getest bij vele verschillende scholen. Bovendien zijn onze coaches opgeleid als therapeuten, meestal als ZKM-consultants of NLP-ers en hebben ruime ervaring in het onderwijs als docent.
Er zijn ca. 2000 MZO vragenlijsten afgenomen door leerlingen van middelbare scholen en studenten HBO en WO.
Meer dan 100 klanten, waaronder scholen, huiswerkinstituten en bureau's hebben onze vragenlijsten gebruikt.
Bureau Nieuw Perspectief heeft meer dan 300 adviesmails verstuurd en gesprekken gevoerd met leerlingen en ouders.